8.5.2013

Ainutlaatuinen mahdollisuus perehtyä ergonomiaprotoiluun

Kuinka usein olet saanut koulutusta ergonomian huomioimiseen tuotesuunnittelussa? Nyt on ainutlaatuinen mahdollisuus perehtyä aiheeseen!

METSTAn tämänvuotisessa Turvallisen tekniikan seminaarissa yhtenä pajapäiväaiheena on ergonomia koneensuunnittelussa.  Ergonomian merkitystä ei ole syytä vähätellä. Ergonomialla on merkittävä vaikutus mm. työhyvinvointiin ja turvallisuuteenkin. Tuotteilla, joiden käyttäminen koetaan miellyttäväksi ja tehokkaaksi, on suurempi mahdollisuus menestyä markkinoilla.

Ergonomiatyöpajassa tutustutaan aluksi standardien avulla muutamiin olennaisiin ergonomia- ja käytettävyyskysymyksiin.  Aiheina ovat mm. ihmisen mittojen huomiointi tuotteiden suunnittelussa sekä voimankäyttö tuotteen käytön yhteydessä. Lisäksi tutustutaan omia aisteja käyttämällä valaistusolosuhteisiin, luminanssiin ja tekstin luettavuuteen. Harjoituksia ohjaavat kokeneet asiantuntijat Jouni Lehtelä ja Tapio Siirilä.

Perusharjoitusten jälkeen standardien asettamaa "vähimmäistasoa" pyritään parantamaan protoilemalla. Kohteena on kuvitteellisen työkoneen ohjaamoympäristö ja tehtävänä sen käyttökokemuksen luominen. Tässä harjoituksessa jokainen pääsee rakentamaan prototyyppiä pienryhmässä ja saa varsinaisen käytettävyysideoinnin lisäksi tutustua protoilutekniikkaan. Protoiluharjoituksen ohjaa teollisen muotoilun päällikkö Kero Uusitalo Rocla Oy:stä.

Kannattaa tulla hakemaan oppeja ja ideoita oman tuotteen kehittämistä varten!

Turvallisen tekniikan seminaarin pajapäivän ohjelma

Lisätietoa koko seminaarista ja pajapäivästä: http://www.metsta.fi/?we_objectID=10488

Ilmoittaudu 22.5 mennessä tästä: https://www.lyyti.fi/ilmoittaudu/Turvallisen_tekniikan_seminaari_8044

Lisätietoja: Jukka-Pekka Rapinoja

Seminaari - Energianhallinnan, energiatehokkuuden ja energiasäästöjen kokonaiskuva ja standardisointi

The big picture and standardization of Energy Management, Energy Efficiency and Energy Savings

27.5.2013. Eteläranta 10, 2. krs, neuvottelukeskus, auditorio, klo 12.00

Seminaari tarjoaa osallistujille kokonaiskuvan energianhallinnan, energiatehokkuuden ja energiansäästöjen laskennasta. Kansainväliset standardisointiorganisaatiot ovat ottaneet aktiivisen roolin standardien laatimisessa näihin teemoihin liittyen.

Kansainvälisen standardisointikokouksen yhteydessä järjestettävässä seminaarissa on puhujia mm. Kiinasta ja Intiasta. He kertovat kansallisesta lainsäädännöstään ja sen yhteydestä standardisointiin.

Eurooppalaisista säädöksistä käydään läpi energiatehokkuusdirektiiviä (EED) sekä rakennusten energiatehokkuusdirektiiviä (EPBD) sekä niiden yhteyttä eurooppalaiseen standardisointiin.

Seminaarissa esitellään tarkemmin myös energiansäästöjen laskentaan liittyviä eurooppalaisia ja kansainvälisiä standardeja sekä niiden taustoja mm. esittelemällä ODYSSEE -energiaindikaattoreita ja MURE-tietokantaa.

AIKA
Maanantai 27.5.2013, klo 11.30

PAIKKA
Helsinki, Eteläranta 10, neuvottelukeskus 2. krs, auditorio

Tilaisuuteen mahtuu 50 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.

Seminaari on maksuton, mutta ilman ilmoitusta tapahtuvista poisjäänneistä laskutetaan 80 euron suuruinen "no show"-maksu.

Seminaari on englanninkielinen. Pidätämme oikeudet ohjelmamuutoksiin.

ILMOITTAUTUMINEN

20.5.2013 mennessä tästä linkistä. Tilaisuuteen mahtuu 50 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.

Lisätietoja: Lauri Elers

Ajankohtaiset julkaisut

Luettelo viimeaikaisista uusista julkaisuista. Julkaisujen myynti: Suomen Standardisoimisliitto SFS. http://www.sfs.fi/julkaisut_ja_palvelut

Avaa luettelo (PDF).